Σάββατο 21 Απριλίου 2012

Κρίσιμη η καμπή για τον Ε65

Τώρα που δημιουργούνται οι προϋποθέσεις επανεκκίνησης των μεγάλων έργων, ποια είναι η προοπτική του Αυτοκινητοδρόμου Κ. Ελλάδος;
Δύο εξελίξεις οι οποίες συνδέονται με την προοπτική υλοποίησης του «βαλτωμένου» Ε65 καταγράφονται το τελευταίο διήμερο.

Του Λάζαρου Μάμαλη
Η πρώτη αφορά άμεσα την πορεία απεμπλοκής του έργου και αφορά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την υλοποίηση των μεγάλων έργων. Η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο πραγματοποιήθηκε συζήτηση και υπερψηφίστηκε η έκθεση που εγκρίνει την πρόταση της Κομισιόν για την τροποποίηση του Κανονισμού σχετικά με τα μέσα επιμερισμού του κινδύνου για τέσσερα κράτη-μέλη που πλήττονται από την οικονομική κρίση, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν μεγάλα αναπτυξιακά έργα και έργα υποδομών που συγχρηματοδοτούνται στο πλαίσιο της Πολιτικής Συνοχής. Με την απόφαση αυτή το 10% των συνολικών κεφαλαίων του ΕΣΠΑ (δηλαδή ένα ποσό της τάξεως των 2 έως 2,5 δισ. ευρώ) μπορούν ως εγγύηση (cash collateral) να αξιοποιηθούν, ακόμα και για μη επιλέξιμες δαπάνες, και με τη μόχλευση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή άλλων τραπεζών επί του ποσού αυτού, τα διαθέσιμα κεφάλαια (ανάλογα με τη μόχλευση) να αυξηθούν ακόμα και στα 5 με 6 δισ. ευρώ.
Τα κεφάλαια αυτά μπορούν να διατεθούν για την επανεκκίνηση μεγάλων έργων, όπως οι αυτοκινητόδρομοι. Ήδη, οι σχετικές διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με την Κομισιόν έχουν προχωρήσει αρκετά σε αυτό το θέμα και σύντομα αναμένεται και η οριστική συμφωνία..
Η πρόταση αυτή αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των σοβαρών εμποδίων όσον αφορά τη συγκέντρωση της αναγκαίας ιδιωτικής χρηματοδότησης για την υλοποίηση έργων υποδομής και παραγωγικών επενδύσεων, τα οποία έχουν επιλεγεί για συγχρηματοδότηση στο πλαίσιο των προγραμμάτων της πολιτικής συνοχής.
Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τα μεγάλα έργα και ειδικότερα για τον Ε65; Ότι πλέον δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ώστε να υπάρχει το θετικό έδαφος (ρευστότητα) για την επανεκκίνησή του.
Η δεύτερη εξέλιξη είναι μάλλον απόρροια της πρώτης. Με την προοπτική επανεκκίνησης του έργου να είναι πλέον ορατή, ανέλαβαν δράση οι αιρετοί του δεύτερου βαθμού.
Την ανάγκη ολοκλήρωσης του Oδικού Άξονα Ε65, ώστε να συνδέει τις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Θεσσαλίας μεταξύ τους και με την Εγνατία Οδό, υπογραμμίζουν με κοινό έγγραφό τους προς τον Πρωθυπουργό, Λουκά Παπαδήμο, οι περιφερειάρχες, Γιώργος Δακής, Αλέξανδρος Καχριμάνης και Κωνσταντίνος Αγοραστός, αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι ο βασικός σχεδιασμός του οδικού άξονα προβλέπει τη δημιουργία ενός αυτοκινητόδρομου που θα διασχίζει την Κεντρική Ελλάδα και θα συνδέει την Ηγουμενίτσα με το Βόλο.
Προηγήθηκαν σχετικές αποφάσεις των τριών Περιφερειακών Συμβουλίων (σ.σ. η ΕΡΕΥΝΑ είχε αναδείξει προ δύο μηνών την κοινή πρωτοβουλία) που υπογράμμιζαν τη σημασία του έργου. Οι περιφερειάρχες επιμένουν ιδιαίτερα (σ.σ. πάνω από τη μισή επιστολή αφιερώνεται σ’ αυτό) στο ενδεχόμενο τερματισμού του οδικού άξονα Ε65 στην Καλαμπάκα. Δηλώνουν κατηγορηματικά αντίθετοι παραθέτοντας μια σειρά επιχειρήματα.
Ωστόσο, η ΕΡΕΥΝΑ προ διμήνου όταν ανέδειξε το ζήτημα της αναστολής των εργασιών από την Καλαμπάκα μέχρι την ΕΓΝΑΤΙΑ, είχε την έγκυρη πληροφόρηση ότι στην παρούσα φάση η αναστολή από τα κέντρα λήψης των αποφάσεων, θεωρείται δεδομένη για λόγους περιβαλλοντικούς (προσφυγές περιβαλλοντικών οργανώσεων), τεχνικούς (μορφολογία εδάφους) και οικονομικούς (απόρροια και των δύο). Επομένως, έχει ήδη διαμορφωθεί ένα «κλίμα» σε κεντρικό επίπεδο που δύσκολα θα μεταβληθεί δεδομένου ότι ελήφθη από την κυβέρνηση συνεργασίας των δύο μεγάλων κομμάτων. Το ζήτημα επομένως, μετατοπίζεται στην προώθηση των μελετών και των διαδικασιών γενικότερα, προκειμένου να καταστεί εφικτή η σύνδεση με την ΕΓΝΑΤΙΑ μέσω της ανατολικότερης χάραξης με την οποία ο Ε65 θα προσεγγίζει την ΕΓΝΑΤΊΑ, περίπου στο ύψος των Γρεβενών.


   
Η ΕΡΕΥΝΑ 21 Απριλίου 2012, αρ. φύλλου 16077,   σελίδα 9

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

αφήστε το σχόλιό σας